Tuesday, February 23, 2010

...8

Muka berminyak di alas dengan sedikit bedak bayi. Bibir yang kering ditoreh pelembab. Yakin dengan letak duduk tudung di kepala, Julia menyangkut beg komputer riba ke bahu, dan kembali menyusur ke ruang lobi.

Dia mencari-cari ruang kosong untuk berlabuh sebelum ke bilik menunggu. Dalam keramaian dan hiruk pikuk itu, Julia menyorot susuk tubuh yang kecil dengan rambut panjang bertoncang sambil memeluk 'gumpalan' kain telekungnya, mata melilau kiri dan kanan, rambut halusnya menari mengikut rentak tuan.

Rolex di lengan kiri Julia toleh seketika, hampir 20 minit anak itu sendirian. Mungkin. Niat Julia untuk mendekat terhenti tika melihat seorang lelaki meluru ke arah tubuh kecil itu. Zup!! Darah Julia tiba-tiba menjadi kering.

Kain telekung anak itu diraih lembut oleh tangan seorang lelaki, mereka menghampiri sebuah kerusi yang baru sahaja dikosongkan sepasang orang tua warga eropah.

Johan. Tanpa disedari Julia mendekat ke arah mereka. Fikiran puas melarang tetapi hatinya degil. Pun begitu, kaki akhirnya terpaku kemas beberapa ela dari tempat duduk mereka. Julia cepat berpaling membelakangi. Tegak. Kaku. Pucat. Jantungnya mengepam darah dengan laju, dengan payah. Tangannya gementar.

"Kenapa tak lipat elok-elok. Malu tau orang tengok anak perempuan tak pandai lipat kain."

"Maryam nak cepat la abah. You scold me then if Maryam lewat." Nada anak kecil itu berlagu manja.

"Oklah, oklah i'm sorry. I just met one guy back there."

Bunyi kain telekung dikibas-kibas kuat. Tenaga Johan.

"You always like that abah...I am a girl you know, sitting here alone. If someone flirting me, it's dengerous abah..."

Johan ketawa penuh kasih. Julia mahu pengsan.

"Yes, big girl. Good la if someone flirting you. Flirting konon..."

"No, am only five years old."

"Yes, only-five-years-old-big- girl."

"Abah!..."

"Ok..ok..I'm sorry. Next time i wait in ladies surau with Maryam. Come on, pack it fast or else we never reach anywhere."

"Yes sir. Next month we will fly to Moms hometown ya abah?"

"God willing us."

"Atuk nenek ikut sama?"

"Hmm... only us. Sounds romantic isn't it?"

"Yeah... But last time we went during winter."

"Mommy can't wait till winter. Jom jom jom hurry."

Kedengaran Maryam berlari menjauh. Kedengaran juga Johan melangkah cepat. "Abah i want that ice cream...i want i want." Suara anak itu juga seperti pedang. Tusukan kali ini ke tempat yang sama. Mengalirkan 'darah' yang sama. Tetapi lebih dalam.

Seluruh sendi Julia lemah dan lumpuh.




No comments:

Post a Comment