Monday, February 15, 2010

...4

Putung rokok ditala tepat ke muka Johan. Kertas fax dikibas-kibas ke badan gempalnya. Asap yang berkepul-kepul menyesakkan rongga torak Johan.

"Engkau nak aku mati cepat ke beb. Kalau macam ni otak aku cepat degrade." Johan lemas.

Dani tersengih. Rokok separuh putung dia tenyeh ke tanah. "Hah, aku rasa esok kena meeting. Orang kampung dah telefon tanya bila nak turun."

Johan menggaru pipi. Bayangan Julia hilang serta-merta. Kertas sehelai yang difaks kepada Dani direnung lama. "Esok aku ada hal. Petang aku tak pasti. Nanti aku minta Ayuni telefon Man, tengok kes ni macamana."

"Aku dah kata dulu susah jadi third party."

Sungutan Dani diabaikan. Tak guna bertegang leher, perkara dah jadi. "Beginilah... kita bincang esok, tanya Man...pihak tu dah langgar kontrak. Is it ok to sue them or not, kau discuss elok-elok. Lepas setel hal aku esok, aku fly ke tapak serai tu. Jumpa orang sana. Kontrak kita dengan orang kampung jangan bagi ada masalah."

"Habis, nak longgok serai tu belakang rumah kau?"

"Kita habiskan satu satu... kalau semua nak pikir sekali harung, memang la complicated...dah, telefon Man esok, tanya bila dia free kita bincang. Sebelum hujung bulan ni kita tengok macamana."

"Aku dah minta Ju carikan market... ASAP."

"Good."

"Aku akan call company tu, bincang lagi sekali." Dani memetakan idea-idea rambangnya
secara verbal.

"Good."

"Kau fly ke sana. Confront dengan peladang."

"Yap."

"Han, what do you want to expect from all these..."

"Work the things out first, I want to hear from Man point of view... But the payment must be cleared on time. Aku maksudkan orang kampung tu. Kita masih ada kontrak dengan mereka 2 tahun."

"Mana nak korek duit."

"Let me handle about the duit thing. Jangan bagi staf tahu pasal ni...kecoh jadinya."

"Kau tak sihat, betul ke...ok je aku tengok."

"Er..."

No comments:

Post a Comment