Wednesday, September 28, 2011

...37


Terbuktilah dia tidak berdaya untuk pasrah sepenuh hati, betapa jahatnya dia. Johan mengecam diri sendiri. Julia juga ingin merasa harmoninya rumahtangga. Kenapa sukar sangat untuknya merelakan, sedangkan dia sudah punya Maryam. Julia juga ingin 'Maryam'nya sendiri bukan?
Johan terlentang dengan kaki menompang bahu sofa, bermonolog. Terngiang-ngiang suara Ummi sebentar tadi. Apa yang sebenarnya dia mahu? Pening!

Memikirkan hal itu sahaja amat memenatkan, nadinya lemah, badannya longlai. Nasi bungkus sudah menjadi dingin, perutnya belum terisi. Pedih. Tetapi, selera hilang entah ke mana. Telefon di atas meja berdering, Johan abaikan. Beberapa saat berlalu deringan itu lenyap. Kali ini telefon di dalam poketnya pula bergetar.

"Hello D, lunch? belum. Ok." Alang-alang orang ajak lunch. Sekurang-kurangnya dengan berteman, ada terbit juga tunas selera.

Hamidi senyum. Julia diam. "Minat sangat dengan Johan la you ni D."

"Kesian tau i tengok dia. Lagipun apa salahnya raikan sama-sama."

...36


"Umi ingat nak cepatkan majlis si Julia tu sebelum dia daftar masuk maktab."

Johan senyap di hujung talian. Degup jantungnya bagai kedengaran di gegendang telinga sendiri. Sesungguhnya lambat atau cepat masa berlalu, hakikat yang perlu ditelan tidak akan berubah.

"Bajetnya macamana?" Johan mengawal suara yang seakan bergetar. Matanya panas berpijar.

"Adalah rezekinya nanti...buat ala kadar saja. Ummi rancang ni Julia tak tahu lagi, ingat lepas ni nak bincang lah dengan dia. Bukan apa, tak elok juga lama-lama dengan Hamidi kita tak tau jalan di depan ni macamana."

Johan tersasar di panah kata-kata ummi. Terdiam lagi.

"Ummi tak ada maksud lain Han... tapi tau lah Han, Julia kamu tu satu-satunya anak ummi."

"Hujung minggu ni Julia balik kampung?"

"Tak tahu lah ummi... kamu yang jumpa dia tak tanya dia sendiri?"

"Sibuk mi."

"Tak apalah mi, baik bagi ummi InsyaAllah baik untuk semua orang. Han balik la hujung minggu ni kalau nak bincang panjang."

"Tak payah la balik, kamu tu badan tak berapa nak larat. Payah-payah sangat ummi je jaga Maryam."

"Ho ho ... mintak maaf banyak ummi...si Julia tu dah fobia dengan Han apa lagi dengan anak."

"Kamu yang pendek akal sangat! Dia tu bukan bodoh tak nak terima kenyataan senonong, budak-budak buat keputusan belakangkan mak bapak beginilah."

"Zaman budak-budak dah tak boleh diubah mi..."

"Itulah...kalau ayah kamu ada ummi pun kena marah bila ungkitkan hal ni." Kedengaran keluhan panjang ummi. "tapi Han, mi yakin Julia boleh terima kalau Han cakap jujur. Main sembunyi-sembunyi ni ummi lemaslah. Jangan bagi Julia salah faham sampai ke tua...tak baik tau Han. Kesian Julia."

"Dulu kalau Han fikir begitu, boleh dibaiki Mi, sekarang ni kalau Han buka satu-satu sejarah pahit tu bukan setakat Julia, Hamidi pun kesian. Kalau Julia tau, Ummi faham-fahamlah...nyawa pun dia sanggup gadai. Mintak tolong sangat la Ummi, demi masa depan diorang. Julia tu dah nampak gembira sangat dah."

"Habis tu kau nak makan hati sendiri."

"Han ni lain Mi, kurang-kurang Maryam ada."

"Ya lah-ya lah, tapi mulut ummi ni bila dengar Han makin tak sihat rasa nak bagitau dan dan dengan si Julia."

"Kalau macam tu tak mau lah Han bagitau Ummi lagi."

"Ya lah tu. Kenapa lemah sangat ummi bila dengar suara kau ni Han. Ummi nak letak dululah, nak telefon Julia mintak dia balik hujung minggu ni."

"Nanti Han masukkan duit belanja."

"Tak payah nak susah-susah, kita dengar dulu apa si budak Julia tu kata."


Monday, July 18, 2011

...35

Hamidi tersenyum nipis saat menyedari kemunculan Julia di pintu utama. Cerianya semacam. Belum sempat dia bangun memberi isyarat, Julia terlebih dahulu melambai ke arahnya. Terkepit fail x-ray dicelah lengannya.

Bakal cikgu.

"Dah lama tunggu Di?"
"Lama jugak la cikgu."
"Hish..." Julia gelak kecil. "Kenapa hari tu, tiba-tiba tak jadi. Selalunya tak ada sindrom tiba-tiba macam tu."
"Kawan I ada hal. Betul ke you nak jadi cikgu ni Julia."
"Eh betul lah. Dah banyak kali i minta KPLI ni." Kening Julia berkerut-kerut. "You tak nak ke isteri you ni tumpukan rumah tangga lebih sikit."
"Tak adalah, kalau macam sekarang, i boleh tengok you dari pagi sampai i balik."
"Kalau i outstation berminggu-minggu, menggelupurlah you."
Giliran Hamidi ketawa besar. Hatinya berbelah bahagi untuk memberitahu keadaan sebenar Johan. Susahnya.

"Apa yang dipesan, tak nampak habuk pun atas meja."
Hamidi yang sedikit terleka dengan lamunan sendiri disedarkan oleh teguran Julia.
"Apa yang tak kena Di."
"Tak ada apa."
Julia mengeluh panjang. Hatinya terbakar sakit. Lelaki semuanya beginikah. sedangkan sudah terang lagi bersuluh ketegangan di wajah Hamidi. Jika di sebut-sebut, perang dingin jadinya.
"Kenapa pula." Hamidi merenungnya dalam.
"Adik, order dik." Julia cuba lari dari suasana tegang. "Teh ais gelas besar satu." Sampul x-ray di hempap ke meja. Sepi.

"Angin mana pulak ni." Hamidi rimas diperlakukan Julia. Tiba-tiba angin lintang berubah arah.
"Tak ada apa-apa, you tu kalau ada masalah cakap sajalah. Bukan i tak tau bila muka dah jadi sepuluh sen."
Giliran Hamidi membisu. Susah berkira-kira dengan makhluk dari Venus. "Man are from mars, women are from venus." Hamidi senyum sumbing. "I terfikir buku yang i baca semalam, u patut baca tu Ju. Bagus bukunya."
"You beli ke?"
"Tak, i pinjam Johan punya."
"Oh." Julia terkedu. Dadanya bagai di pagut-pagut ketika nama Johan disebut. "I ingat u beli, kalau u beli boleh pinjamkan. Takkan fikir pasal buku tu kot sampai u tak sedar i cakap apa."
"Ada juga sedikit sebanyak pasal buku tu."


"You tak bagitau Johan pasal ni."
"Pasal apa? Kan dia dah tahu kita bertunang."
"Tak. Dia kan sepupu you. At least bagitau la pasal you nak resign untuk ke maktab ni. You kan incharge dia punya order."
"Ish you kan ada D, rakan kongsi lagi untuk syarikat 'bilis' dia tu."
Daripada sikap Julia, sekurang-kurangnya Hamidi berasa selamat tetapi Johan juga amat kasihan.
"Ye lah, tapi i tak arif sangat." Hamidi bersuara lirih.
"Buat apa bagitau dia, balik kampung pun tak pernah kesian mak selalu tanya khabar." Keras nada Julia.
Men are from mars.- detak hati Hamidi.


Monday, June 27, 2011

Andainya

Wahai diri
Usah sangsi pedihnya ujian
Seiring kasih sayang
Seiring perpisahan
Seiring derita kita
Seiring derita teman

Cerita kita sesaat mendatang
tidak siapakan tahu

Cerita teman sesaat mendatang
Tidak siapakan tahu

Dalam tawa, tangisnya terpendam
Tidak siapakan tahu

Wahai Penciptaku
Wahai Pencipta kami
Hiasilah cerita kami
kami mohon, dengan sebaik-baik penceritaan
Dan sebaik-baik pengakhiran

Lapangkanlah dada kami
Amiin, Ya Rabbal 'Alaminn

Saturday, November 13, 2010

...34

Syed, petang nanti ambik motor you, kunci dengan bibik- Johan.

Sebaik sahaja punggungnya berlabuh di ruang pejabat, mesej ringkas itu dibalas pantas. Lengan kemeja dilipat ke paras siku...'catheter' hadiah dari hospital kerajaan itu akan bersamanya entah sampai bila. Johan cuba melakukan genggaman ringan, nyilunya masih terasa. Dia mengeluh kecil.

Badannya berpusing-pusing mengikut pusingan kerusi buruk papa tanpa arah tuju, otaknya kosong.

"Sepatutnya awak kena warded ni Johan." Terngiang-ngiang suara doktor pencen itu.

"Saya ada meeting hari ini. Urgent." Alasan. Alasan itulah yang menyebabkan dia tersadai di bilik ini. Walhal, jadualnya kosong. Boleh saja dia bermalas-malas di rumah, boleh saja bermanja-manja dengan Maryam. Johan berkira-kira, agak-agak tengahari dia mahu pulang. Jika setiausaha bapa tidak menerjah masuk 'membaca' jadual baru dalam masa 2 jam ini, dia angkat punggung.

Telefon bimbit berdering.

"Waalaikumussalam. Oh, awak di mana? Balik nanti jumpa saya." Johan senyum.

::::::::::::::::::::


Syed nampak gugup.

Johan menghulurkan kopi. "Kenapa pucat sangat?"

"Fisrt time saya jumpa boss."

"Eh, awak ambik motor saya tu hantu raya mana yang bagi kunci."

Senyum kerang terpamer di raut wajah Syed. Kulit wajahnya berubah rona. "Maksud saya, tak pernah jumpa bos depan-depan gini."

"Nak kerja part time?"

"Nak!"

"Tak nak tanya kerja apa ?"

"Tak kisah apa-apalah bos. Janji bukan rompak bank."

Johan menghulurkan kad perniagaannya. "Awak datang ke alamat ni hari Ahad."

"Bos terbaekkkkkkkkkkk, dari ladang." Ibu jari Syed terangkat.

"Apa-apalah."

"Err, terima kasih bos." Syed kembali mengawal tingkah laku setelah menyedari air muka Johan yang kekal membeku.

Beberapa saat kemudian kedengaran suara syed bersorak. Johan senyum sendiri. Punat interkom ditekan. "Sumber manusia? Oh...sila emel saya maklumat Syed Kamaruddin Syed Hassan. Jabatan? saya lupa. Cuba cari, dia budak pejabat." Hati Johan berbunga, sekurang-kurangnya ada tugas untuk menghabiskan sisa-sisa hari ini di pejabat.















Saturday, October 23, 2010

ST12


Kau tempat ku mengadu hati
Memberi segala hidup
Dunia dan seisinya
MilikMu
MencintaiMu sejati

Ku manusia yang penuh dosa
Berharap ampunanMu
Lihat di langit kesempurnaan hadirMu
Kau cinta pertama dalam hidup

Allahu Akbar Maha Besar
Memujamu begitu indah
Selalu Kau berikan semua
KebesaranMu Tuhan

Monday, October 18, 2010

The day has come

It was the vision
It was the anger
It was the enthusiasm

Me getting out of here
Fighting the failure
Confront the world
Facing the future


For the day has come