Monday, October 10, 2022

PERIHAL Merpati Kota Bharu


 Perihal Merpati Kota Bharu


Setelah Simfoni Bayu Semalam (SBS) berada di pasaran, saya mula menyusun plot untuk Merpati Kota Bharu. Masih dalam perkiraan samada mahu menamatkan Merpati Kota Bharu sebagai sebuah novel ataupun sekadar memenuhi koleksi antalogi cerita pendek. 


Merpati Kota Bharu (MKB) adalah hasil ilham berdasarkan pengalaman seorang pemuda Cina Kelantan yang saya anggap sebagai seorang adik yang baik dan rapat. Pertemuan dengan adik ini sungguh dalam aturan Tuhan, hati baiknya itu menemukan dia dengan ibu saya, suami dan anak-anak. Cerita dalam kisah MKB adalah banyak berkisar pengalamannya dengan sedikit olahan. 


Merpati sinonim dengan sifatnya yang sangat setia pada pasangan begitulah adik yang saya kenali. Pertama kali hatinya diusik oleh seorang wanita melayu muslim, seorang ibu tunggal yang penuh liku hidup. 


Dalam MKB, saya mahu abadikan kenangannya, di mana tiap kali diuji kepada saya dia luahkan. Enam tahun lalu saya bertemu, seorang pemuda persis merpati, yang terluka dan terus menyendiri dalam melakar kejayaan peribadi . 


Moga diizinkan Allah, untuk sebuah lagi naskah yang bakal menjadi memori.

No comments:

Post a Comment