Monday, January 29, 2024

Mimpi Dinihari

 Mimpi Dinihari

Aku, malam tadi bermimpi
Masuk di sebuah kedai cenderahati
Raknya penuh dengan buku dan kad-kad memori
Sebuah kad berupa buku
Yang menarik hati
Lalu kuhampiri, kubelek-belek helaian
Bermuka surat tiga dimensi
Ada kotak-kotak dadu bertarikh ilusi
Ilustrasinya cantik dan indah sekali
Seperti fantasi di alam mimpi
Tidak ramai pengunjung hari itu
Seorang lelaki berkaca mata menghampiri
Lalu bercerita kisah di setiap kad yang terpamer di situ
Kedai cenderahati usang itu
Tergantung juga fotografi bertulisan kata hati
Leka aku memilih, menilik
Aku capai dan letak kembali
Semua ingin ku miliki
Tapi sayang poket tak berisi
Aneh sekali
Lelaki kacak berkacamata itu
Sabar menunggu aku
Memetik jenis barang yang ingin aku pilih
Sehingga waktu pagi, aku masih bertapa di kedai cenderahati
Alur cahaya pertama masuk ke cermin pintu
Pengunjung baru mendatangi
Termasuk tiga pemuda tinggi lampai
Memelukku dengan kasih lalu bertanya
Sudahkah aku memilih apa jua yang aku sukai
Tersedar dalam mimipi, aku mula kembali ke rak nombor satu
Mengapa tiada lagi yang menawan hati
Seperti auranya dinihari tadi
Lelaki kaca mata di kaunter itu memandangku
Langsung bertanya kepadanya
Mana hilang kad-kad pilihan
Dan dia menjawab dalam bahasa diam
Tiga pemuda di sisiku, mengiring aku ke pintu kaca
Aku merenung mereka bahagia
Suara mimpi pun bergema ‘Sudah besar mereka, permata hati bonda.’
Subuh pun menyapa dan aku terjaga.
Kedai cenderahati dan pemuda kaca mata telah sirna
Tiga pemuda permata hati bonda kekal ada
Di alam nyata
Zaharaini Mat Ghani
30 Januari 2024
May be an image of grass
See insights and ads
Like
Comment
Share

See insights and ads
Like
Comment
Share

No comments:

Post a Comment