Tuesday, March 2, 2010

...9

Merengek-rengek Maryam minta bilik menghadap laut. Johan menarik nafas panjang, lalu melepaskannya perlahan, cuba untuk bersabar dengan kerenah anak tunggalnya. Semenjak anak itu tahu abahnya terpaksa kerja luar daerah, rengekannya hampir setiap hari. Senarai permintaan ditulis gaya tangan kecilnya, ditampal di hadapan skrin monitor.

Laut. Deru ombaknya memanggil-manggil memori itu kembali. Desir bayunya sentiasa bersenandung irama indah musim dahulu. Semua itu ingin dielak Johan, irama indah itu akan sumbang jika dilagukan pada musim ini. Walau pun laut itu laut yang sama, dan dia Johan yang sama, Julia juga Julia yang sama, tetapi zaman silih berselisih. Sekarang dia kepunyaan Maryam dan Julia entah milik siapa. Hamidi? Ah... Fikirannya tangkas menyanggah.

Seperti hakikat Julia milik insan lain masih tidak dapat dia terima. Hati...redalah apa yang terjadi. Tolonglah lepaskan Julia. Tolonglah...

Terasa bajunya ditarik-tarik. "What Maryam? Oh... Sorry." Penyambut tetamu senyum nipis. Johan berlagak biasa, cuba untuk tidak berasa malu. Pen yang terhulur disambut, dia menandatangan ringkas buku log Sutra Beach Resort. Maryam mengambil kunci.

"We got 204. Is it facing laut abah? I pray so."

"Kenapa tak request dengan kakak tadi."

"Abah suppose to request. Maryam kecil lagi."

"Maryam may be small but you dah besar actually. Maryam kan nak jaga abah. Abah proud with Maryam if you can be a big girl in heart."

Maryam senyum bangga mendapat pujian. Langkahnya laju-laju. Kadang-kadang nampak seperti menari.

Johan senyum. "Wrong path! This way honey..."










No comments:

Post a Comment