Monday, December 13, 2021

Bendang Itu Saksi Bisu


    Termenung aku di pangkin bonda, menghadap luas bendang yang kontang. Aroma kopi panas dan segar, tidak mampu menahan layar mata dari terus menatap lapang dadanya.

    Di dada bendang yang kontang itu, aku melihat mergasatwa mencicip hidangan pagi. Embun masih belum kering, gemerlap kilaunya menghias hujung rerumput liar dan lalang muda. Berhias pula latar kabus yang semakin menipis.

     Sepi. Agaknya bendang itu juga sedang merindui sebuah panorama suatu waktu yang lalu. Sama seperti aku.

     Dahulu, bendang itu 'hidup' seperti aku. Di dadanya Paklong asyik menuai padi. Aku dan anak-anak jiran galak berlari, kejar mengejar ke sana sini.  Tidak peduli panas terik matahari, dari pagi bawa ke tengahari. 

     Maklong tak jemu melayan kami, dengan becok mulutnya melarang itu dan ini. Tak lupa hidangan bekal nasi dan ikan goreng, bertambah tambah kami menyantuni secebis rezeki hidangan petani.

      Padi dituai jerami disisih. Aku dan kamu tumpang membanting, turut sama mengirai-ngirai, agar tercerai si isi padi. Pening paklong mengemudi kami! 

     Di dada bendang kami berlari, riang meneroka unggas dan semi. Pepatung belalang mainan alam. Ah, seronoknya bersembunyi di sebalik bukit-bukit jerami. Siapa yang jumpa dia yang jadi!

    Abang Die mahir membuat serunai... Di sisik-sisik batang padi, ditiup-tiup bernada seni. Kami menari keliling jerami. "Abang Die, Abang Die tiuplah lagi. Abang Die, Abang Die ajarilah kami. Bagaimana nak buat serunai padi."

     Jika aku menjadi bendang...alangkah turut sama berdendang. Bersenandung indah dalam diam, ikut sama berlagu riang.

    Hari ini sepinya kamu, duhai bendang yang aku kenang. Sesepi aku menghantar memori, berlagu kasih bersama angin.

   Sketsa di bendang itu terlalu banyak untuk dinukil. Baharu saja sentuhan jerami, belum lagi cerita yang lain. 

  Akan terus aku menulis... Untuk ditatap anak-anak hari ini. Semua itu tiada lagi. Yang tinggal hanya bendang yang sepi.



    


     foto: https://www.flickr.com/photos/abiommacro2/9646775684








No comments:

Post a Comment