Friday, July 15, 2022

Merpati Kota Bharu (Bab 1- Serabut Aku!)


Bab 1-SERABUT AKU
 !

Dari pagi sampai sekarang pukul tiga petang, tiga kali Siti Nabilah keluar masuk bilik. Minta cuti.

"Bos, cuti bos."

"Tak leh."

Tiga kali ulang benda sama. Masuk mesin masa Doraemon ke apa Nabilah Yaakob?

Dengan baju kurung kain kapas, tudung labuh yang jarang-jarang 'on point' Mek Siti keluar masuk biliknya.


Sementara tunggu pukul enam, gamaknya mau tiga kali lagi.

Bunyi pintu diketuk sekali lagi.

Terjengul muka tebal tak tahu malu staf yang baru setahun diambil kerja.

"Cuti bos?"

"Mun tutup pintu tu Mekti sebelum aku gi kunci."

Berdentum pintu Siti tutup. Bunyi dah loghat Kelantan Mat Yee. Siti nampak cuping telinga budak cina dah naik merah. Dia tak kira, Sabtu lagi dua hari, nak balik Kota Bharu. Tak kira, tak kira.

Sejam kemudian muka Siti lagi masuk.

"Bos! Cuti."

"Mun salah makan ubat Mekti? Serabut aku lah! Mun cuti mana ada staf nak cover kijo mung la Mek."

"Kijo apo sangat la mung bos. Bukan kena jaga duit billion bosssssss."

"Sakit jiwa main dengan mu ni. Cutilah! Serabut aku. Tapi kalau aku call mu jawab dehh. Tak jawab siap mu, banyak kerja la wei."


"ALHHAMDULILLAH... YAHOOO." berdentum sekali lagi pintu pejabat kecil di tengah bandar Kuala Terengganu. Apa sangatlah kerja, tau kerja banyak tambahlah pekerja seorang dua. Itu pun nak berkira. Jual ketam segar seekor, sekilo pun macam harga jin, nak tambah staf tambah bayar gaji  lagi dua tiga ribu ringgit Malaysia pun berkira. Bukan dalam dollar. 




No comments:

Post a Comment