Monday, June 28, 2010

...24


Seolah-olah Johan diberi peluang untuk meninjau ibu kotanya sendiri, ralit dia memerhati barisan-barisan figura yang melintas laju di luar tingkap. Namun penghayatan kepada keindahan itu tidak lama, fikiran cepat pula mencari Susan dan kenangan lalu. Alangkah dia tidak puas merasai kehangatan belaian Susan.

“You must kiss me ten times a day.” Saat menunggu bas di waktu pagi. Sama-sama mengendong fail dan beg sandang untuk ke kampus.

“Every time you pass your five times prayer, I already did that.” Johan malu-malu, terpaksa menerima natijah kerana berkahwin dengan wanita Eropah yang jauh lebih terbuka.

“I mean real kisses… Like this.” Susan sepantas kilat menyambar tengkuk suaminya, lalu mencari bibir Johan. Setelah beberapa saat, Susan melepaskan pautan dan ketawa riang. “You are blushing.” Susan kedengaran seperti mengejek.

Johan berpaling menjauh.

“Anyway, I like to be your wife. It seems that God has sent me an angel.” Susan bersuara lirih. Seolah-olah dia tahu di hati Johan ketika itu tebal dengan cinta Julia. “Thank you.”

“Come, the bus is here.” Johan pura-pura tidak mendengar luahan lirih itu, tangannya mencari lengan Susan, ditariknya untuk sama-sama berdiri.

“One day I want to go to Malaysia.” Susan membuka bicara setelah mendapat tempat duduk di tengah-tengah perut bas.

“God willing, I don’t want to stay here for good also.” Johan membalas hambar.

“So do I.” Susan tunduk. “My father addicted to alcohol. He killed mom. He wants to kill me too.” Senyuman Susan tawar.

“Sorry.” Johan mencium dahi Susan.

“Thanks. Deep France kisses?”

“No! not here.” Johan mula berasa ngeri.

Susan ketawa kuat. “Okay, okay. Got ya.” Semakin kuat bila menyedari muka Johan kembali merah. Namun tawa itu terhenti saat johan mengeluarkan sesuatu dari dalam failnya.

“DVD?”

“Yes.”

“What’s all about? Ahmad Deedat? Who is he?”

“Of course he is not your father after all.” Johan mencapai fail Susan lalu DVD itu selamat terselit di tengah-tengah lipatan nota.

“Thanks angel.”

“Don’t call me such name.”

“So who are you actually? Bumped into me twice and asked for marriage with this crazy woman, worshipping the dead black dog in the laboratory twelve o’clock midnight.”

“I am your husband.”

“What kind of husband are you. I do not understand.”

Johan diam. Dia mula takut menjadi seorang suami di usia remaja dengan soalan-soalan yang berat dari Susan. Lalu perbualan mereka terhenti di situ.

No comments:

Post a Comment